Facebook – americký gigant opět čelí dalšímu obvinění. Možná to už není překvapivé, takovým obviněním čelí prakticky neustále, nyní však nepustil do světa žádné osobní údaje svých uživatelů. Nyní čelí obvinění ze zneužívání postavení na reklamním trhu.
V posledních týdnech se spustilo vyšetřování americké internetové společnosti Facebook. Evropská komise je toho názoru, že zde dochází k neoprávněnému zneužívání postavení na reklamním trhu. Komise se domnívá, že společnost nakládá nezákonně s daty zadavatelů reklamy a získané informace poté využívá k tomu, aby konkurovala na trzích.
Na Facebooku inzeruje sedm milionů firem
Pokud se podezření potvrdí, Facebook si tím koleduje opravdu na vážný problém. Podle posledních statistik jenom během měsíce použije sociální síť přes tři miliardy lidí. Reklamu na této sociální síti využívá měsíčně přes sedm milionů firem. Společnost Facebook si podle všeho shromažďuje rozsáhlé soubory plné dat týkající se aktivity uživatelů na sociálních sítích.
Evropská komise se nyní podívá na to, jestli právě shromažďování dat dává společnosti Facebook do ruky konkurenční výhodu či nikoliv.
Firmy Facebooku poskytují i komerčně využitelná data
Pokud má Evropská komise pravdu, Facebook si spřádá pavučiny proti konkurenci, kterou díky jejich vlastnímu rozhodnutí může hravě strčit do kapsy. Navíc se musí konstatovat, že firmy inzerující na Facebooku dávají společnosti do rukou komerčně využitelná data, jež by opět mohla sociální síť využít ve svůj prospěch.
Je třeba konstatovat, že Evropská komise není jedinou, která společnost Facebook z něčeho takového obviňuje. Vyšetřování zahájil i britský antimonopolní úřad, jenž má v plánu s Evropskou komisí v této věci spolupracovat. Zatím se však zaměřil na vlastní nezávislé vyšetřování a uvidí se, jak bude v následujících měsících pokračovat.